Ana içeriğe atla

Öğrencilere Robotik ve Kodlama eğitimi online kaynaklar

Bilgisayar kullanmayı seven ve derslerime özellikle dijital becerilerin kazanılmasını entegre etmeye çalışan bir öğretmen olarak yıllar içinde bazı kaynaklar biriktirdim kendimce. Kaynak derken öğrencilerin derste kullanabilecekleri ya da evde ilgilenmeleri için tavsiye edebileceğim kodlama mantığını öğrenmelerini sağlayacak oyun ve siteler biriktirdim. Buradan da paylaşayım hem burada kayıtlı dursun hem de bu alana ilgili diğer öğretmenlere faydası dokunsun diye sıralıyorum kaynaklarımı:


https://code.org/

En bilinenden başlayayım dedim :) Evet bu bildiğimiz code.org Türkçe bir site. Hem öğrencilerin ilerlemelerini kontrol edebildiğiniz hem de tamamen ücretsiz bir derya deniz :) Blok kodlama dediğimiz kodları direk klavyeyle yazmak yerine blokları lego gibi birleştirdikleri yöntemi kullanıyor. Bu da siteyi en temel seviyeden itibaren kullanılabilecek bir hale getiriyor. Ayrıca Kodlama Saati etkinlikleriyle kısa ve öğretici bir çok etkinlik barındırıyor.






www.playcodemonkey.com/home

CodeMonkey yine meşhur bir site. Siteyi sağdaki ayarlar bölümünden Türkçe olarak ayarlayabiliyorsunuz. Ama yarım yamalak bir Türkçe oluyor açıkçası :) Ücretli bir uygulama bu. Fakat Deneme olarak bir süre kullanabiliyorsunuz. O bitince yeni hesap açın ;) Bu biraz daha yazıyla kodlamaya yakın bir site. Alttan düğmelere tıkladığınızda komutları kendi yazıyor siz sayılarla oynuyorsunuz sadece. Ayrıca simgeler de adım, sağa dön sola dön filan gibi gayet anlaşılır. Çocukların eline verin oyunu onlar zaten 10 dakikada çözerler olayı :) Dil olarak JavaScripte benzer bir dil kullanıyor. Bu blok kodlamadan biraz daha ileri seviye denebilir ama bence daha faydalı. Çünkü gerçekten kod satırlarını filan görebiliyor öğrenciler. (Şunu da belirteyim, İngilizce dersinde yer yön tarifleri için de biçilmiş kaftan)

https://codecombat.com/home

CodeCombat yine Türkçe olarak kullanabileceğiniz bir site. Bu tam Türkçeye çevrilebilmiş. Ücretli bir bölümü de var ama ücretsiz kısım fazlasıyla yeterli başlangıç için. Burada kodu öğrenci kendisi yazıyor. Dil seçme şansınız var ki süper bir şey bu bence. Kullanılabilecek kodlar sayfanın ortasında verilmiş, öğrenci doğru olanı seçip yazacak ve programı çalıştıracak. Öncekilere göre biraz daha üst seviye diyebilirim bu oyun için. Fakat bence 5. sınıf ve üstü rahatlıkla oynayabilir.

http://lightbot.com/flash.html

LightBot en sevdiğim blok kodlama oyunlarından birisi. Eğlenceli başlayıp zorlayıcı devam eden şirin bir oyun. Blok kodlama hatta kodlama da demeyeyim direk kodlama mantığını öğreten bir başlangıç oyunu. İlkokullara kolayca uygulatılabilecek, telefon uygulaması da mevcut bir oyun kendisi. Belli bir bölümden sonrası ücretli. Eğer satın alırsanız kesinlikle değer. Ama satın almak istemiyorsanız da ücretsiz kısmı bitirin sonra yeni kodlama oyunlarına yelken açın. Sonuçta burada direk kodlarla içli dışlı olmuyor öğrenci. Bunu bitirebiliyorsa daha ileri seviye biraz da kod görebileceği oyunlara geçmeli.

https://game.kodable.com

Yine LightBot mantığında ama daha basit başlayan bir oyun. Kodlama mantığını anlatıyor öğrencilere. Şöyle bir avantajı var sınıfınızı oluşturup ödev verip takibini yapabiliyorsunuz. Site maalesef İngilizce. Bilgisayar başında vakit geçiren biriyseniz çözmeniz çok zor olmaz ama sınıfı oluşturup öğrenci eklemeden hadi bir girip oynayıp deneyeyim diyemiyorsunuz. İlkokullar hatta 5 ve 6. sınıflar için bile haftada bir saat bilişim sınıfında toplu oynatılabilecek dediğim gibi basit bir uygulama. Ödev olayını da kullanıp öğrencilerden evde oynamalarını isteyebilirsiniz.

http://www.robozzle.com/js/

Görsel olarak çok da çekici olmayan ve zor bir oyun. Yani zor derken mantık LightBot gibi ama sınırlı kodla ilerliyorsunuz. Fonksiyonların içine okları yerleştiriyorsunuz. Bence yetişkinlerin bile zevk alabileceği biraz daha üst sınıflara oynatılabilecek bir oyun.






Listeye Scratch ve Alice'i dahil etmedim. Eba'dan girip indirebileceğiniz bu iki uygulama ile kendi oyunlarını tasarlayabiliyor öğrenciler. Hatta Arduino dünyasına girmek isterseniz klon ya da orijinal Arduino kartlarını cüz'i ücretlerle satın alıp C/C++ benzeri bir dille kodlayıp hayal gücünüzle sınırlı projeler tasarlayabilirsiniz. Hatta Python diline hakimseniz PySerial modülü sayesinde Arduino kartınızı python diliyle bile programlayabilirsiniz.

Bir de bonus ekleyeyim ( Ama bu sizin için ) :

https://www.codingame.com

Burada sınırsız mücadele ile kendi programlama becerilerinizi oyunlar yoluyla geliştirebilirsiniz. Tek sıkıntı sitenin İngilizce olması. Ama eğer kodlama macerasına başladıysanız İngilizcenizi de böyle böyle geliştireceksiniz ;)




Herhangi bir konuda sorunuz olursa yorum olarak yazabilirsiniz. Memnuniyetle cevaplarım :)


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Osmanlıca Türkçesi Metinleri I - Aşıkpaşazade - Tevarih-i Ali Osman

Osmanlıca Türkçesi Metinleri I dersinden  Aşıkpaşazade'den  "Tevarih-i Ali Osman" metnini daha kolay çalışılabilir bir hale getirmeye çalıştım. Bu seferki not diğerlerinden daha uzun sürdü ve uğraştırdı. Ama güzel oldu. Eğer buradan çalışırsanız güzel sonuçlar gelebileceğini düşünüyorum ben şahsen. PDF alttadır. Kolay gelsin.

Derslerde kullanılabilecek tanışma aktiviteleri (ice-breakers)

Malum yeni eğitim öğretim yılına başlamak üzereyiz. Eğer benim gibi okul değiştirenlerdenseniz ya da yeni tanışacağınız sınıflar varsa benim de internetten bulduğum tanışma aktivitelerini derliyorum. Hem ben bir kaçını kullanacağım hem de sizin işinize yarayan olur belki. :) 1. TOP HAVUZU Öğrenciler birer soru hazırlayıp kağıtlara yazarlar. Sonra bu kağıtlar top haline getirilip sınıfın ortasına atılır. (Alternatif olarak bir kase ya da kutuya da konabilir.)  Öğretmen de daha önce hazırlamış olduğu soruları aynı şekilde kutuya yerleştirebilir. Sonra öğrenciler ikişer ikişer ortaya kalkıp bir soru seçer ve birbirlerine sorarlar.  Basit ve az hazırlık gerektiren bir aktivite :) 2. İÇ İÇE DAİRELER Öğrenciler yüzleri birbirine bakacak şekilde iç içe iki daire oluşturur. Birbirlerine sorular sorarak ortak en az bir noktalarını bulmaya çalışırlar. (En sevdikleri renkler, müzik türleri, filmler gibi.) Daire öğrencilerin hızlarına ya da sizin istediğiniz bir sürede bir iste

"HAYALLERİMDEKİ OKUL"

Türkiye’de milyonlarca öğrenci her gün an az 7 saatini okullarda geçiriyor. Bu 7 saati nasıl geçirecekleri ya da yaptıkları şeylerin ne işe yarayacağı hakkında hiçbir bilgileri ve tercih hakları da yok üstelik. Ben de bir öğretmen olarak merak ettim, acaba tercih hakları olsaydı nasıl düzenlerlerdi okulu, dersleri ve öğretmenleri diye. Üç soru sordum öğrencilere: 1) Hayalinizdeki okul binası (Sınıf, bahçe ve teknik yeterlilikleri burada açıklayacaklar.) 2) Hayalinizdeki öğretmen (Özellikle okuldaki herhangi bir öğretmeni yazmamalarını istedim. Var olmayan sadece kendi hayal ettikleri bir öğretmen olmalıydı bu.) 3) Hayalinizdeki dersler (Okulda hangi derslerin olmasını isterler) Öğrencilerden hayli ilginç sonuçlar geldi. Bunları paylaşmak istiyorum. 1) Hayalimdeki Okul Binası Bu soruda ilkokul öğrencileri daha çok eve benzeyen bir okul hayal ettiklerini belirttiler. Sınıflarda halı olmasını istemişler. Okulun güvenli olması üzerinde durmuşlar. Okulda kendilerini güvende his