Ana içeriğe atla

ClassDojo, Sınıfı Bilgisayara Taşıyoruz.

Geçen yıl keşfettim bu sınıf yönetimi uygulamasını. İkinci dönem aktif bir şekilde kullandım. Hayal bile edemeyeceğim kadar olumlu tepkiler aldım öğrencilerimden. Bu yüzden bu sistemi ayrıntılı biçimde tanıtmak istiyorum.
En başta belirtmek istiyorum. Bu sistemi kullanmak için sınıfınızda sürekli kullanabileceğiniz bir projeksiyon cihazı gerekiyor. Akıllı tahtanız varsa süper... Bir de öğrencileriniz ve velileriniz İnternet kullanıyorsa sistem tam anlamıyla işliyor. Fakat benim öğrenci ve velilerim internet kullanmadığından ben o kısımları kullanamıyorum. Yine de işe yarıyor site.
Peki nedir sistem? Class Dojo bir sınıf yönetimi aracıdır. Sitede öğrencilere çeşitli avatarlar verirsiniz. Dersinizi işlerken çeşitli davranışlara göre öğrencilere artı ya da eksi puanlar verirsiniz. Aslında genel mantık bu kadar basit. Ayrıntılandırayım:

Siteye buradan girebilirsiniz.
Siteye girince "Ücretli Üye Olun" yazısına tıklayıp üyelik açıyorsunuz. Bilgilerinizi girdikten sonra okul bilgilerini girebileceğiniz aşağıdaki bölüm açılacak.
Eğer okulunuzdan daha önce Class Dojo'yu kullanan varsa burada görürsünüz ve okulunuza katılırsınız. Eğer yoksa (benim gibi) atla deyip geçin.
İşte karşınızda ana sayfanız. Her giriş yaptığınızda bu sayfayı göreceksiniz. Sitenin kullanımı basit ve açık. Örnek sınıf üzerinden nasıl kullanacağınızı göstereyim. Örnek sınıfa tıklayın.
Burada ünlülerden oluşan örnek sınıfımızı görüyoruz. Herhangi bir öğrenciye tıklayın.
 İlk olarak öğrencilere artı vermek için kullanacağımız davranış isimleri var. Mesela Öğrenci sıkı çalışıyorsa üstüne tıklayıp, "sıkı çalışıyor" davranışına tıklıyoruz. +1 alıyor öğrencimiz.
Hep güzel şeyler olacak değil ya. Mesela öğrencimiz söz almadan konuştu. Genel öğretmen davranışı olarak öğrenciye kızabiliriz. Ya da hiç gerek kalmadan öğrencinin isminin üzerine tıklarız. Geliştirilmesi gereken bölümüne geçip, davranışı işaretleriz. -1 aldı öğrencimiz. Nasıl göründüklerine bakalım bu artı ve eksilerin.
Öğrenciye artı verince böyle görünüyor.
Eksi verince de bu şekilde.



Dediğim gibi ben asıl bu işlevini kullanıyorum sitenin. Derse girer girmez projeksiyondan sınıf görüntüsünü tahtaya yansıtıyorum. Ders boyunca açık kalıyor bu bölüm. Soru soruyorum mesela bilen öğrenciye +1 veriyorum. Eksileri genelde sorulara yanlış cevap verenler yerine ödev yapmayan, kitap defter unutan ya da söz almadan konuşan öğrencilere filan veriyorum. Yani artılar daha aktif kullanılıyor. Oyun oynattığımda kazanan gruplara artılar veriyorum. Bu kısım sizin yaratıcılığınıza kalmış. Bu sistemi kafanıza göre kullanabilirsiniz.
Öğrenci ekleme kısmını anlatayım.
Ana ekrana geliyoruz. "Bir sınıf ekle"ye tıklıyoruz.
Sınıf ismi yazan kısımda sınıfa bir isim vereceğiz. 5/A filan gibi bir isim de koyabilirsiniz. Ama ben dönem başında öğrenci oylarıyla bir isme karar vermiştim. Öğrencilerden beyin fırtınası yöntemiyle isimler alıp, oylama yaparak uyguladım. Öğrenciler daha çok benimsiyorlar sistemi böylece. Sınıf resmi önemli. Yani öğrenciler heyecanlanıyor resim deyince malum. Resmin üzerine tıklayın.
Gördüğünüz gibi resim seçenekleri bol. Birini yine istediğiniz bir yöntemle belirleyin. Bilgileri girip, sınıf ekle diyoruz.

"Şimdi öğrencileri kim tek tek girecek" demeyin. Onun da kolaylığı düşünülmüş. İster Excel ister Word dosyasından öğrenci eklemek mümkün. Elimizde öğrenci isimlerinin yazılı olduğu dökümandan direk aktarabiliriz. Yoksa elle de girilebilir. İsimleri yazmaya başladığımızda yanında otomatik olarak beliren canavarları göreceğiz.
Canavarın üzerine gelince siz kendiniz de düzenleyebiliyorsunuz. Ben bu kısımda kız öğrencilere pembe, mor vs. canavarların denk gelmesine ve erkek öğrencilere özellikle böyle canavarlar denk gelmemesine dikkat ediyorum. Sonra sıkıntı yapıyorlar :) Bir de şunu belirteyim öğrencilere özellikle bu canavarların değiştirilmeyeceğini söylüyorum. Yoksa yıl boyunca yanınıza gelip "onun canavarı benimkinden güzel" diyebilirler. Burada çok fazla alternatif mevcut. Hepsine girsem yazı bitmez. Kendi canavarlarınızı eklemek mümkün o kadar söyleyeyim. Keşfedin :) Öğrenci isimlerini yazıp "Öğrenci Eklemeyi Bitir" diyelim.
Bakın bu kısım önemli. Eğer velileriniz internet kullanıyorsa çok işinize yarayacak. Veliler için davetiyeleri çıkartacağız.  Sonraki kısmına tıklayınca bilgisayarınıza her öğrenci velisine özel davetiyeler inecek.
Davetiyenin şekli bu. Öğrencilere dağıtın bu davetiyeleri. Veliler yazılı aşamaları uygulayıp, Dojoya giriş yapsın. Davetiyeyi de imzalayıp size göndersin. Ne yapacak veliler? Yükledikleri uygulamada günlük olarak çocuklarının aldıkları artıları - eksileri görecekler. Ayrıca siz buradan velilere mesaj gönderebiliyorsunuz. Yani veliyle iletişimi şahsi telefon vermeden de Dojo üzerinden sürdürebilirsiniz.
Şimdi geldik davranış düzenleme kısmına. 
Gördüğünüz gibi burada artı ve eksi vereceğimiz davranışları belirleyebiliyoruz. Mesela bir davranışın üzerine gelelim.

Böyle görününce tıklıyoruz.

Göründüğü üzere resminden ismine kadar kafamıza göre düzenleyebiliriz davranışları. Puan değeri kısmı da artı kaç puan vereceğini belirler. Mesela ben deneme birincisi ve yazılıdan en yüksek notu alan öğrencilere artı 3 puan veriyorum. Bunun için Birinci diye bir davranış açtım ve puan değerini 3 olarak belirledim. Belirteyim sonradan da bu davranışları düzenleyebiliyoruz. Bitir diyoruz ve sınıfımız hazır!
Bakın burada kullandığım ve kesinlikle önereceğim bir kaç özellik daha var. Alttaki "Rastgele" seçeneği. Buna tıkladığımızda sınıftan rastgele bir öğrenci seçiyor. Ben bunu sürekli kullanıyorum. Parmak kaldırma sistemini bitirdim neredeyse sınıfta bu sayede. Artık öğrencilerden "Onu iki kere kaldırdınız, beni hiç kaldırmadınız." gibi şikayetler almıyorum. 
Yine altta yoklama seçeneğini kullanmanız gerekiyor. Eğer benim gibi rastgele öğrenci seçtirecekseniz, olmayan öğrenci çıkmasın diye bu kısım önemli. Ayrıca sınıfta olmayan öğrenciden velinin de haberi olur bu sayede. Okula diye çıkıp, okuldan kaçan öğrenci için tehdit elbette. :)
Zamanlayıcı seçeneğini de öğrencilere bir konuda görev verdiğimde kullanıyorum. Zamanı etkili kullanma konusunda faydası oluyor. 
Sitede kesinlikle sesleri kullanın. Artı verince ve eksi verince çıkan sesler öğrencileri motive ediyor. 
Siteye bakınca çocukça diye düşünmeyin. Ben sekizinci sınıflar dalga mı geçerler acaba dedim. Ama çok büyük bir heyecanla takip ettiler dojo puanlarını.
Bu siteyi kullanacaksanız, öncelikle ciddiye alın. Öğrencileri heveslendirin. Benim İngilizce sınıfım var. Duvara her sınıf için ayrı pano yaptım. Panolarda öğrencilerin isimleri ve avatarlarının olduğu kartlar asılı. Her hafta en çok dojo puanına sahip olan 3 öğrencinin kartına bir sticker yapıştırıyorum. Her ay en çok sticker'ı olan öğrenciye bir ödül veriyorum. Bu ödül maddi olmak zorunda değil. Sınıfta istediği yere oturmak gibi ödüller de gayet motive edici olabiliyor. Mesela Dojo Şampiyonu şeklinde bir yaka kartı hazırlayıp ayın şampiyonlarına yemekhanede ya da kantinde sıra bekletmemek de hoş bir ödül olur. 
Artık son kısım olarak öğrencilere Dojo davetiyesi dağıtmayı anlatayım. Sınıf ekranında "ayarlar"a tıklayınca aşağıdaki menü açılacak.

Öğrencileri bağlayın'a tıklıyoruz. 
Tüm davetiyeleri indir ve yazdır deyince veli davetiyeleri gibi davetiyelerimiz iniyor. He tabii şimdi keşfettim. Başta indirdiğimiz davetiyelerle aynı bunlar. :) Veli öğrenci davetiyesi birmiş. Yani velilere gönderdiğimiz davetiyede öğrenci için kodlar da var. :) Öğrenci orada yazanları uygulayıp üye olunca, birbirleriyle uygulama üzerinden konuşabiliyor. Siz öğrencilere mesaj gönderebilirsiniz. Akşam "Ödevini yapmayı unutma" yazabilirsiniz mesela :) Ama öğrencilere en cazip gelecek kısmını söyleyeyim. Avatarlarını özelleştirebiliyorlar. İşte gözük vs. ekleyebiliyorlar. 
Dojo yazmakla bitmiyor. Mesela yeni gelmiş. Class story var. Sınıfınızdan resimler çekin. Sınıf hikayesi oluşturun. Sene sonu birleştirin izleyin :)
Günümüzde teknoloji istesek de istemesek de hayatın içinde. Bunu arkadan koşturarak takip edebiliriz. Ya da biz yönlendirebiliriz. Class Dojo öğrencilerin telefonda geçirdikleri vakti faydalı bir yöne çekebilmemize yardımcı oluyor. Bana kalırsa eğitime yeni bir yol açıyor.
Bir deneyin, öğrencilerin heyecanını görünce vazgeçemeyeceksiniz...
Class Dojo Öğrenci Videosu aşağıda...





Yorumlar

  1. harika bi uygulama yeni indirdim umarım etkili kullanabilirim;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kullanım hakkında sorularınızı sorabilirsiniz. Umarım faydasını görürsünüz.

      Sil
  2. İki senedir bu Class dojo yu kullanıyorum ve herkese tavsiye ediyorum.Bütün davranış problemlerini çözdüm.Öğrenmeyi güdüleme içinde kullanıyorum.Harika tek kelime ile.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Osmanlıca Türkçesi Metinleri I - Aşıkpaşazade - Tevarih-i Ali Osman

Osmanlıca Türkçesi Metinleri I dersinden  Aşıkpaşazade'den  "Tevarih-i Ali Osman" metnini daha kolay çalışılabilir bir hale getirmeye çalıştım. Bu seferki not diğerlerinden daha uzun sürdü ve uğraştırdı. Ama güzel oldu. Eğer buradan çalışırsanız güzel sonuçlar gelebileceğini düşünüyorum ben şahsen. PDF alttadır. Kolay gelsin.

Derslerde kullanılabilecek tanışma aktiviteleri (ice-breakers)

Malum yeni eğitim öğretim yılına başlamak üzereyiz. Eğer benim gibi okul değiştirenlerdenseniz ya da yeni tanışacağınız sınıflar varsa benim de internetten bulduğum tanışma aktivitelerini derliyorum. Hem ben bir kaçını kullanacağım hem de sizin işinize yarayan olur belki. :) 1. TOP HAVUZU Öğrenciler birer soru hazırlayıp kağıtlara yazarlar. Sonra bu kağıtlar top haline getirilip sınıfın ortasına atılır. (Alternatif olarak bir kase ya da kutuya da konabilir.)  Öğretmen de daha önce hazırlamış olduğu soruları aynı şekilde kutuya yerleştirebilir. Sonra öğrenciler ikişer ikişer ortaya kalkıp bir soru seçer ve birbirlerine sorarlar.  Basit ve az hazırlık gerektiren bir aktivite :) 2. İÇ İÇE DAİRELER Öğrenciler yüzleri birbirine bakacak şekilde iç içe iki daire oluşturur. Birbirlerine sorular sorarak ortak en az bir noktalarını bulmaya çalışırlar. (En sevdikleri renkler, müzik türleri, filmler gibi.) Daire öğrencilerin hızlarına ya da sizin istediğiniz bir sürede bir iste

"HAYALLERİMDEKİ OKUL"

Türkiye’de milyonlarca öğrenci her gün an az 7 saatini okullarda geçiriyor. Bu 7 saati nasıl geçirecekleri ya da yaptıkları şeylerin ne işe yarayacağı hakkında hiçbir bilgileri ve tercih hakları da yok üstelik. Ben de bir öğretmen olarak merak ettim, acaba tercih hakları olsaydı nasıl düzenlerlerdi okulu, dersleri ve öğretmenleri diye. Üç soru sordum öğrencilere: 1) Hayalinizdeki okul binası (Sınıf, bahçe ve teknik yeterlilikleri burada açıklayacaklar.) 2) Hayalinizdeki öğretmen (Özellikle okuldaki herhangi bir öğretmeni yazmamalarını istedim. Var olmayan sadece kendi hayal ettikleri bir öğretmen olmalıydı bu.) 3) Hayalinizdeki dersler (Okulda hangi derslerin olmasını isterler) Öğrencilerden hayli ilginç sonuçlar geldi. Bunları paylaşmak istiyorum. 1) Hayalimdeki Okul Binası Bu soruda ilkokul öğrencileri daha çok eve benzeyen bir okul hayal ettiklerini belirttiler. Sınıflarda halı olmasını istemişler. Okulun güvenli olması üzerinde durmuşlar. Okulda kendilerini güvende his